Minimons

Els Minimons, és una proposta formada per diferents materials inespecífics que l'infant anirà manipulant i combinant per crear, des de la seva visió, el món on viu.

Potencia la creativitat, treballant la recol·lecció, organització i classificació dels materials.

Els Minimons és una conjunció dels diferents objectes que els infants prèviament han tingut l’oportunitat de conèixer i manipular en l’organització diària i quotidiana de l’aula.

La proposta es presenta de manera molt acurada i atractiva, amb una varietat molt gran de materials, prèviament seleccionats i de qualitats diverses.

Els materials es col·loquen de forma harmònica i atractiva per incitar a un joc tranquil, de manipulació i de descoberta.

Els infants es troba l'espai muntat i només se'ls hi dona la consigna que l'espai on hi ha ubicada la proposta no es podrà obrir, per tal que els infants que necessitin un espai més delimitat tinguin l'oportunitat de trobar-lo.

La figura de la mestra en aquest tipus de proposta metodològica, és preparar, observar i oferir un espai incitador a la reflexió, a la descoberta i a la curiositat de l'infant.

Amb quins materials?

Es tracta de material molt divers: xapes, pedres de colors, nins, construccions de formes diferents; taps de suro, de plàstic; peces petites de diferents formes i colors, de fusta, de suro; contenidors de silicona, paneres, caixes, bases rígides i flexibles; miralls; vies de tren, fitxes de dòmino; boles de vidre, de roba, de fusta; flameres d’acer, de silicona,...(veieu les imatges)

En els Minimons s’hi pot incloure tot tipus de materials, bàsicament peces soltes, classificades en contenidors, de manera que quan s’acaba la proposta, hi ha una segona fase en la qual els infants han de fer noves organitzacions del material.

Principis metodològics

ALUMNES: L’infant és el constructor del seu propi aprenentatge. Investiga, prova, assaja, modifica, construeix, destrueix, parla, raona, explica, inventa,…

Considerem important també l’organització de grups on es barregen els alumnes dels diferents nivells de l’etapa per interessos, per afavorir la interacció, la col·laboració i cooperació entre infants de diferents edats on es donin relacions d’ajuda mútua i, on els infants més madurs serveixin de model per tal d’estructurar el joc i construir l’aprenentatge i el creixement com a persona.

MESTRES: La funció del docent és fer de guia, organitzadors i mediadors que faciliten el procés d’aprenentatge de l’infant.

ESPAI: És un dels aspectes més rellevants. Tant l’espai com els materials són la principal estratègia d’intervenció. Utilitzem tota mena de materials i creem espais i materials atractius i motivants.

ACCIÓ: L’activitat o jo lliure és el principal recurs didàctic i d’aprenentatge. Es prioritzen, per tant, les tasques no dirigides tot i que n’hi ha que si que ho son.

Amb aquest tipus de metodologia hem pogut apreciar com la curiositat i la implicació dels infants augmenta i repercuteix positivament en altres activitats on es posen en pràctica estratègies utilitzades en els minimons.